Las revoluciones sociales,
esas tentativas de reorganización de la producción y de la sociedad sobre
nuevas bases, son extremadamente raras en la historia. En el siglo XX
estallaron la revolución rusa, protagonizada por los soviets, la revolución
alemana, caracterizada por los räters (consejos) y la revolución española,
identificada con los comités. Soviets, räters y comités fueron los potenciales
órganos de poder de la clase obrera en cada una de esas revoluciones. El
estudio de esos órganos de poder permite un conocimiento profundo de las
dinámicas sociales, problemas y debilidades de cada una de esas revoluciones.
Más allá de las circunstancias políticas, sociales y económicas en que
surgieron, nos aportan siempre una experiencia insustituible, tanto en sus
éxitos como, sobre todo, en sus fracasos. Para los revolucionarios, la gran
enseñanza de la revolución de los comités, en 1936, fue la necesidad ineludible
de la destrucción del Estado.
Agustí Guillamon.
A diverses entrades d'aquest mateix blog, hem anat parlant de la Revolució Social que tingué lloc a Catalunya - i a d'altres indrets de l'estat espanyol- com a conseqüència del cop militar feixista del 19 de juliol del 1936. Només cal que mireu la llista d'etiquetes que teniu a la columna de la dreta, si us és més fàcil les teniu recollides en forma de llibre aquí:
https://issuu.com/terraxaman/docs/el_anarquismo_en_la_encrucijada
L'any 1979, vaig acabar els meus estudis a l' Universitat de Barcelona. Encara no feia 4 anys de la mort del dictador, els moments que vivíem eren difícils, plens d'esperances per alguns, i de desconfiances per uns altres.
Tres anys de treball amb multitud de lectures, d'investigació, de recerques en arxius, d'entrevistes, es plasmaren en una tesina de llicenciatura que va merèixer la qualificació d'"excel·lent per unanimitat" que em concedí el tribunal, un grau per sota del "Cum Laude", malgrat fer els estudis en règim de nocturn -doncs treballava a jornada complerta-, dedicar moltes hores a la militància obrera i al sindicalisme revolucionari.
Han passat molts, molts anys, i sí, canviaria algunes de les coses d'aquell treball, especialment la redacció, doncs em vaig entestar en escriure'l en català, quan gairebé no sabia ni parlar-lo, doncs com molts dels nens del franquisme el que parlàvem era el castellà, en el meu cas tant a casa, com a l'escola o al carrer.
Mai vaig assistir a cap classe de català, només a la facultat algunes de les classes es feien en català, però jo tenia molt clar que era imprescindible reivindicar la llengua i cultura catalanes, com una part inalienable de la herència d'aquells homes i dones que ho donaren tot per la conquesta d'un món millor.
Contra el parer de molts dels que disposaven del poder polític i econòmic els anys 30, com de molts dels que el sustenten avui, emancipació nacional i revolució social, no són dos fenomens separats o diferents, son com dos cares d'una mateixa moneda, no poden ser l'un sense l'altre.
El paral·lelisme entre el missatge que ens donaren els que manaven llavors quan ens deien: "primer guanyar la guerra i després, fer la revolució", es pràcticament el mateix, dels qui ara ens diuen: "primer tinguem la independència de Catalunya i després, ja parlarem de la Catalunya que farem". S'han acostumat tant a l'idea de que "la fi justifica els mitjans", que s'han oblidat de que "els mitjans condicionen la fi", o més pròpiament que determinats medis, ens duran necessàriament a uns determinats objectius.
Però bé, aquest és un tema de política actual i ja sabeu que no m'agrada parlar-ne gaire, perquè no en sé.
Sigui com sigui, en aquells temps sense ordinadors ni internet, vaig tenir la gosadia i la perseverància, d'endinsar-me en el món de la revolució social a la Catalunya de l'estiu-tardor del 36, i malgrat les mancances i errors que el treball pugui contenir, em plau l'honor d'haver obert un camí que després d'altres, amb més temps i capacitats, han seguit transitant.
Un d'aquest que ha anat molt més enllà ha estat l'Agustí Gillamón que en la seva obra "Las Barricadas en Barcelona"
a la seva pág. 70 diu: "Sobre el CCMA existen tres tesis muy interesantes, desgraciadamente inéditas:
Sigui com sigui, en aquells temps sense ordinadors ni internet, vaig tenir la gosadia i la perseverància, d'endinsar-me en el món de la revolució social a la Catalunya de l'estiu-tardor del 36, i malgrat les mancances i errors que el treball pugui contenir, em plau l'honor d'haver obert un camí que després d'altres, amb més temps i capacitats, han seguit transitant.
Un d'aquest que ha anat molt més enllà ha estat l'Agustí Gillamón que en la seva obra "Las Barricadas en Barcelona"
a la seva pág. 70 diu: "Sobre el CCMA existen tres tesis muy interesantes, desgraciadamente inéditas:
ADSUAR TORRAS, Josep Eduard: Catalunya: Juliol - Octubre 1936. Una dualitat de poders? (2 vol.). Tesina de Llicenciatura. Depart
ament Història Contemporània. Universitat de Barcelona, 1979.
MOMPO, Enric: El Comité Central de Milicias Antifascistas de Catalunya y la situación de doble poder en los primeros meses de la guerra civil española. Tesis doctoral leída el 8 de junio de 1994, Departamento de Hª Contemporánea, Universidad de Barcelona.
POZO GONZALEZ, Josep Antoni: El poder revolucionari a Catalunya durant els mesos de juliol a octubre de 1936. Crisi i recomposició de l´Estat. Tesi doctoral defensada el 21 de juny de 2002. Departament Hª Moderna i Contemporània, Universitat Autónoma de Barcelona".
Avui, voldria reproduir un altre dels capítols d'aquella tesina, concretament el que vaig dedicar als comitès locals, autèntics organismes de democràcia directe, on durant uns quants mesos va residir el veritable poder popular.
Per poder situar en el seu context el present text us recomanaria la lectura prèvia de les següents entrades:
http://terraxaman.blogspot.com.es/2010/04/la-segona-republica-el-fracas-de_8029.html
i les seves 2 cotinuacions.
i molt especialment
http://terraxaman.blogspot.com.es/2010/05/la-revolucio-social-el-comite-central.html
Avui, voldria reproduir un altre dels capítols d'aquella tesina, concretament el que vaig dedicar als comitès locals, autèntics organismes de democràcia directe, on durant uns quants mesos va residir el veritable poder popular.
Per poder situar en el seu context el present text us recomanaria la lectura prèvia de les següents entrades:
http://terraxaman.blogspot.com.es/2010/04/la-segona-republica-el-fracas-de_8029.html
i les seves 2 cotinuacions.
i molt especialment
http://terraxaman.blogspot.com.es/2010/05/la-revolucio-social-el-comite-central.html
L’atomització del poder a la Catalunya revolucionària.
En l'obra de Guillamón abans esmentada, resumint molt adequadament el que succeia, se'ns diu:
"EL PODER ESTÁ EN LA CALLE
En l'obra de Guillamón abans esmentada, resumint molt adequadament el que succeia, se'ns diu:
"EL PODER ESTÁ EN LA CALLE
El auténtico poder de
ejecución y resolución estaba en la calle, era el poder del proletariado en
armas, y lo ejercían los comités locales, de defensa y de control obrero, expropiando espontáneamente fábricas, talleres, edificios y
propiedades; organizando, armando y transportando al frente los grupos de
milicianos voluntarios que previamente habían reclutado; quemando iglesias o
convirtiéndolas en escuelas o almacenes; formando patrullas para extender la guerra social; guardando las barricadas, ahora fronteras de clase, que controlaban
el paso y manifestaban el poder de los comités; poniendo en marcha las
fábricas, sin amos ni directivos, o reconvirtiéndolas para la producción
bélica; requisando coches y camiones, o alimentos para el comité de abastos;
“paseando” burgueses, fascistas y curas; sustituyendo a los caducos
ayuntamientos republicanos, imponiendo en cada localidad su absoluta autoridad
en todos los dominios, sin atender órdenes de la Generalidad, ni del Comité
Central de Milicias Antifascistas (CCMA).
La noche del 19 no había más poder real que el de “la federación
de barricadas”, sin más objetivo inmediato que la derrota de los sublevados. El
ejército y la policía, disueltos o acuartelados, desaparecieron de la calle,
después del 20 de julio. Habían sido sustituidos por Milicias Populares
formadas por obreros armados, que confraternizaban con soldados licenciados y
guardias semi uniformados en un solo bloque victorioso, que les había
convertido en la vanguardia de la insurrección revolucionaria.
En Barcelona, durante la semana siguiente, mientras el CCMA era
aún provisional, aparecieron los comités de barrio, como expresión del
poder obtenido por los comités de defensa, que se coordinaron en una auténtica
federación urbana que, en las calles y fábricas, ejercía todo el poder, en
todos los ámbitos, en ausencia de un poder efectivo del Ayuntamiento,
Gobernación y Generalidad.
Las decenas de barricadas levantadas en Barcelona permanecían aún
activas en octubre, controlando el paso de los vehículos y exigiendo la
documentación y el preceptivo pase, extendido por los distintos comités, como
medio de imposición, defensa y control de la nueva situación revolucionaria y
sobre todo como seña de identidad del nuevo poder de los comités.
Mientras tanto, la situación revolucionaria en la calle era
indiferente a las consignas de colaboración impuestas por los dirigentes
anarcosindicalistas".
I fora de Barcelona, el buit de poder que és produí
després del fracàs de la “militarada”, i de la conseqüent caiguda de l'estat republicà, inclosa la Generalitat, és manifestà, de forma inversament
proporcional, a la mida i la importància de les diferents poblacions.
Així, aquest, buit de poder, seria pràcticament total en els pobles
mitjans o petits, i comparativament menys important, en els grans nuclis
urbans sobre tot, a les grans capitals, on malgrat tot, l’administració
governamental de la Generalitat, aconseguí de poder retenir, una petita part
d'autoritat i de poder.
Es davant la constatació d'aquest buit de poder, que és
produeix l' aparició d'una multitud d'organismes revolucionaris, que tenen com
a primer i fonamental objectiu, cobrir les moltes i variades necessitats de la població
produïdes, per la nova situació revolucionaria
Aquests organismes revolucionaris, foren molts i
variats, i al llarg d'aquestes entrades hem vist uns quants: Comitès de Proveïments
de Barriada, Consells d’Obrers i soldats, Milícies populars, Comitès de Fàbrica
i Taller, segons quin sigui l’àmbit de la seva funcionalitat.
També a les grans ciutats, ens hem referit als Comitès
de Defensa Confederal de Barriada, que esdevingueren immediatament Comitès Revolucionaris,
amb la incorporació de militants de base de quasi totes les organitzacions, i
que com varem veure apuntaren vers la constitució d'una "Federació de
Barricades".
Simultàniament, als pobles i ciutats mitjanes de
Catalunya, aparegueren uns organismes, que han estat coneguts amb noms
diferents, segons la correlació de forces, a cada una de les poblacions, així,
segons els casos, podem parlar: d'uns "Comitès de Defensa Local",
d'uns "Comitè de Salut Pública", d'uns "Comitès Revolucionaris",
d'uns "Comitès Locals Antifeixistes" -mes freqüentment-, d'uns "
Comitè de Milícies Antifeixistes", i mes senzillament, d'uns " Comitè
Antifeixista", els quals son coneguts, amb el pas del temps, amb el nom genèric
de "Comitès Locals", nom que nosaltres hem preferit al de "
Comitè de Gobierno", empleat per César M. Lorenzo i Pierre Broué, en les
seves respectives obres.
Es precisament al nivell d'aquests Comitès Locals, on
mes clarament s'observa el predomini dels militants anarco-sindicalistes, en
els organismes revolucionaris.
Hem de fer especial referència, a que en alguns casos, s'arribaren a constituir veritables federacions de Comitès Locals, que prengueren noms tan significatius com "Comitè Comarcal de Figueres” que coordinava l’acció de 74 Comitès Locals, de diferents pobles de la comarca. Aquests pobles escolliren un únic Comitè representatiu que tenia com a Secretari General al conegut anarquista, Vicenç Soler, i que estava format per: 3 representants de la CNT, 2 de la UGT, 2 del POUM, 1 del Partit Sindicalista, i 2 dels partits republicans ERC- ACR.
Hem de fer especial referència, a que en alguns casos, s'arribaren a constituir veritables federacions de Comitès Locals, que prengueren noms tan significatius com "Comitè Comarcal de Figueres” que coordinava l’acció de 74 Comitès Locals, de diferents pobles de la comarca. Aquests pobles escolliren un únic Comitè representatiu que tenia com a Secretari General al conegut anarquista, Vicenç Soler, i que estava format per: 3 representants de la CNT, 2 de la UGT, 2 del POUM, 1 del Partit Sindicalista, i 2 dels partits republicans ERC- ACR.
D'altres casos semblants van ser el Comitè Comarcal de
la Cerdanya, que estava integrat totalment per militants anarco-sindicalistes,
igual que el Comitè Regional de Cerdanyola, etc.
L'autor abans esmentat afegeig: "El poder atomizado de los distintos Comités Locales se extendió por toda Cataluña, con distintos grados de poder y autonomía, que alcanzaban en algunos lugares un nivel de ruptura absoluta con la legalidad republicana y el equilibrio existente, en Barcelona, entre la Generalidad y el CCMA.
L'autor abans esmentat afegeig: "El poder atomizado de los distintos Comités Locales se extendió por toda Cataluña, con distintos grados de poder y autonomía, que alcanzaban en algunos lugares un nivel de ruptura absoluta con la legalidad republicana y el equilibrio existente, en Barcelona, entre la Generalidad y el CCMA.
Esos comités revolucionarios locales se habían constituido en auténticos
estados-ciudad, o comités-gobierno, estableciendo multas y tributos, enrolando
milicianos para el frente, formando patrullas de control para imponer su
autoridad, realizando obras públicas financiadas con impuestos revolucionarios
para resolver el paro masivo, imponiendo un nuevo modelo educativo
racionalista, incautando alimentos, etcétera. Los ayuntamientos habían sido
sustituidos por esos comités locales, arrebatando a la Generalidad la menor
influencia. En toda Cataluña, sin consigna alguna por parte de la CNT, se
procedió a una metódica expropiación de las fábricas y propiedades de la
burguesía, las iglesias y conventos, al tiempo que el CCMA hacía en Barcelona
un reparto entre las distintas organizaciones de los cuarteles, imprentas,
diarios y algunos edificios y hoteles".
La primera de les tasques que s' imposaren els Comitès
Locals, va ser la de combatre la possible insurrecció en favor dels militars rebels,
de les respectives guarnicions de la Guardia Civil, o de la Guardia d'Assalt,
dels carrabiners, o de les persones de reconeguda orientació dretana, dins de
cadascuna de les poblacions.
Com a la immensa majoria dels pobles i ciutats petites
o mitjanes de Catalunya, l'aixecament militar, no va tenir cap altre transcendència
que una relativa agitació dins les casernes, els Comitès Locals, passaren tot
seguit, a tractar d'impedir atacs a les seves poblacions, per part d'elements
feixistes o filo-feixistes, procedents dels pobles veïns, doncs, en un primer
moment, ningú no sabia on era, exactament l'enemic.
Així, els membres dels Comitès Locals, inicien la
vigilància i control armat, de les vies de comunicació, properes a la seva vila,
com les carreteres, la xarxa ferroviària.
En un dia, la xarxa viària catalana, va quedar farcida
d'una innombrable quantitat de “mini duanes”, on s’havien d’aturar, de grat o
per força, tots els vehicles, mitjançant el sistema de barricades vigilades per
homes armats, que és col·locaven invariablement a l'entrada i sortida del
poble.
Segons els testimonis de l’època, pràcticament cada 5 o
10 Kms, havies d’aturar-te, per presentar al Comitè corresponent una
documentació, concreta i específica: el "salvoconducte", l'"aval",
o el "pase" , sense el qual, “el mes fàcil que et podia passar era
que et peguessin un tret, o tenir que passar la nit a la caserna de la
patrulla, a l'espera de que el Comitè
decidís, un cop fetes les investigacions corresponents, una cosa o l'altre”.
Es per aixó, que s’arribà a dir, que en aquells moments,
tot i disposant dels papers adequats, i d'un vehicle suficientment ràpid,
trigaves molt mes en fer el trajecte Barcelona-Mataró, del que hauries trigat
amb el mateix vehicle i en condicions normals, de Barcelona a Saragossa.
Ben aviat però, els Comitès Locals, prengueren plena,
consciència de ser els únics propietaris del carrer i és trobaren en la necessitat
d'assumir la direcció de tota la vida de la comunitat, com a conseqüència de la
total desaparició de l'anterior administració municipal, depenen de la
Generalitat -els Ajuntaments-, desaparició, que venia determinada pel desgavell
en que es trobaren immersos, tots els instruments de l'antic ordenament
socio-polític, bé per l'incapacitat global d'aquests organismes per passar a
dirigir la lluita antifeixista, bé perquè una part dels regidors, estaven mes o
menys compromesos en l'aixecament, o mes generalment, per una manca
d'iniciativa, que afectà des de aquells dies, als representants dels partits
polítics tradicionals de la petita i mitjana burgesia, molt especialment a la Acció
Catalana Republicana i –en menor mesura-, a la Esquerra Republicana de
Catalunya.
Es aquesta la raó, que determinà que els Comitès
Locals, esdevinguessin uns veritables "microgoverns" el que justificaria
la expresió de "Comitès Gobierno" de César M. Lorenzo.
Els Comitès Locals, gaudiren de fet d'una gran
autonomia en relació amb els altres organismes, resultants de la revolució, com per exemple, del CCMAC.
Cadascun d'aquests Comitès revolucionaris, és volien “amos
i senyors” a casa seva, i en la practica ho foren gairebé sempre, malgrat l'opinió
en sentit contrari d'alguns autors.
A mes d'aquesta diguem-ne
“autonomia local”, és produïa un altre element d'autonomia, la de les
organitzacions, respecte al CCMAC, o a la Generalitat. Cadascú anava a la seva,
segons els capricis que els provocaven les necessitats de cada lloc, de cada
moment, recordem que Joan Garcia Oliver confessava que en els dies posteriors al 19 de juliol, gairebé no havia pogut dormir una hora seguida, degut a l'activitat frenètica en que es van veure inclosos tots els militants anarcosindicalistes.
Dius l'Agusti Guillamon:
"Las consignas del CCMA eran acatadas por los comités si no eran contrarias a los intereses revolucionarios, pero encontraban enormes resistencias cuando se consideraba que eran fruto del compromiso con la burguesía y el gobierno de la Generalidad. Al mismo tiempo el CCMA tenía que contar con esos comités locales si quería que se hicieran realidad sus mandatos. El conflicto interno de los dirigentes de la CNT-FAI, entre los partidarios y los contrarios a la colaboración, se extendía a las problemáticas relaciones entre el Comité Central y los organismos revolucionarios locales. El gobierno de la Generalidad se limitaba a legalizar la realidad social y económica de las colectivizaciones y “conquistas revolucionarias”, como único medio de ir adquiriendo un prestigio y aceptación del que carecía. El CCMA apenas podía gobernar, ni disponer nada, fuera de la ciudad de Barcelona, sin la aceptación y colaboración de los comités locales o los sindicatos. La debilidad de éstos radicaba en la imposibilidad de consolidarse como un auténtico poder alternativo, a escala de toda Cataluña, sin el apoyo coordinador y centralizador de una organización obrera, y mucho menos en contra de todas las organizaciones existentes".
Dius l'Agusti Guillamon:
"Las consignas del CCMA eran acatadas por los comités si no eran contrarias a los intereses revolucionarios, pero encontraban enormes resistencias cuando se consideraba que eran fruto del compromiso con la burguesía y el gobierno de la Generalidad. Al mismo tiempo el CCMA tenía que contar con esos comités locales si quería que se hicieran realidad sus mandatos. El conflicto interno de los dirigentes de la CNT-FAI, entre los partidarios y los contrarios a la colaboración, se extendía a las problemáticas relaciones entre el Comité Central y los organismos revolucionarios locales. El gobierno de la Generalidad se limitaba a legalizar la realidad social y económica de las colectivizaciones y “conquistas revolucionarias”, como único medio de ir adquiriendo un prestigio y aceptación del que carecía. El CCMA apenas podía gobernar, ni disponer nada, fuera de la ciudad de Barcelona, sin la aceptación y colaboración de los comités locales o los sindicatos. La debilidad de éstos radicaba en la imposibilidad de consolidarse como un auténtico poder alternativo, a escala de toda Cataluña, sin el apoyo coordinador y centralizador de una organización obrera, y mucho menos en contra de todas las organizaciones existentes".
En els pobles de dimensions reduïdes o mitjanes, una multitud
de testimonis, de documents, ens donen a entendre que el Comitè ho feia tot, s' encarregava de tot:
"El Comitè
és pare, jutge, capellà, botxí i comerciant, tot al mateix temps. Dirigeix la col·lectivitat
i fixa els salaris... El Comitè ho sap
tot per que coneix tothom".
Els Comitès Locals van constituir-se com l’ alternativa pràctica
revolucionària als Ajuntaments, que com tots sabem, eren els instruments
clàssics i tradicionals de l'administració, a nivell local, de tots els estats
moderns.
De fet, la constitució dels Comitès Locals, va ser una
acte espontani, no planificat, com una mena de resposta automàtica, davant la destrucció de l'aparell coercitiu del capital, així, com instrument de participació popular,
en la tasca de reconstrucció revolucionària de la societat, d'aquesta manera,
aquests organismes, tan propers a la majoria de la població, oferien la
possibilitat, d'exercir un cert nivell de control popular, a aquests nous
organismes rectors de la societat.
Els Comitès Locals, no eren ni uniformes ni homogenis,
doncs, cada un d’ells, obeí a una concreta i determinada correlació de forces,
i així, els criteris sobre quines eren
les persones , que devien formar els Comitès, variarien substancialment en cada
un dels casos.
En els pobles petits, els Comitès Locals eren escollits
en una assemblea general de veïns de tot el poble, sense distincions de les
tendències o militància, aplicant, en una bona mesura, allò que hom coneix per
democràcia directa.
En els pobles grans, o ciutats mitjanes, la elecció dels
membres dels Comitès Locals, resultaven una mica mes complexos, els principals
i mes usuals sistemes eren:
Per un compromís burocràtic entre els dirigents
locals de les diferents organitzacions amb presència - o no- a la vila, imitant
l'exemple del CCMAC, és a dir sota la base de la paritat acordada per les
disposicions de la Generalitat.
Repartiment dels càrrecs segons les forces materials i la
implantació de cada una de les organitzacions, dins de l'àmbit local.
Per una combinació entre compromís burocràtic i
proporcionalitat.
Procurar que estiguessin representades totes les
organitzacions, fins i tot, aquelles que no havien existit mai en aquella població.
En aquest cas, eren els membres escollits, o designats,
els que "s'entenien entre ells" per determinar qui representava a tal
o qual sindicat, o qui era el republicà i qui era el comunista o el socialista,
o l'anarquista.
En realitat, en la immensa majoria dels casos, la
voluntat de les organitzacions era la que determinava, i la base, qui exercia,
amb moltes dificultats, un relatiu control sobre l’actuació del Comitè Local, que esdevenia molt mes real, en els nuclis molt petits o
comunitats molt actives.
A la primera reunió del Comitè, és redactava un acta de constitució,
que "teòricament" havia d'ésser tramesa al departament de Milícies
Comarcals del CCMAC, regentat per D. Abad de Santillán, però que en termes
generals, no tenia un altre finalitat que afermar una resolució ja pressa i
duta a la pràctica. Com exemple podem veure la següent:
"ACUERDOS DEL COMITE ANTIFASCISTA DE GINESTAR-
Reunidas las milicias antifascistas en asamblea
general, acuerdan levantar acta, constituyendo, este Comitè, bajo las siguientes responsabilidades:
Constitución del Comitè.
Nombramiento de miembros del Comitè.
Bajo la responsabilidad del Comitè queda controlada la dirección del
pueblo, en todo aquello, que hace referencia a los casos de guerra.
El Comitè obrará
en consequencia, en todos aquellos casos de su incumbencia.
El Comitè dará
cuenta por medio de Asamblea General, de todos los asuntos importantes,
El Comitè no
podrá en ningún caso obrar por su propia cuenta.
Presidente: José Monclús; Vicepresidente: Juan
Fortuny;Vicesecretario: José Usach;Tesorero: Jose Pino; Contador: Antonio
Usach; Secretario: Valentin Lio; Vocales: Hilario Pino, Juan Sabaté, Bautista
Domenech."
Sembla que no cal fer gaires comentaris, tot quedava
sota el control del Comitè, perquè en
una situació de guerra, tot quedava sota el que és determinava en el punt 3er.
I és que precisament, aquesta característica deis Comitès
Locals, el seu trànsit de ser instruments específicament defensius, a esdevenir
els pilars fonamentals de la nova edificació social revolucionària de
Catalunya, la que ens duu, a una de les constatacions mes importants alhora de
definir aquest període: l'existència en el cas català, d'un dels fenòmens,
comuns a tots els processos revolucionaris, el de la "Atomització del
Poder", que podríem caracteritzar, com la substitució del centre únic
tradicional de poder en les societats classistes, l'Estat, per una
multiplicitat dels centres de direcció i poder, diferents quan no oposats, i
que en la majoria de les ocasions, pugnen entre elles, per assolir unes mes amplies capacitats i atribucions.
En d'altres paraules:
"Durant aquells dos mesos, hi havia una multiplicitat
de poders, i no a causa de les diferents concepcions ideològiques..., sinó
principalment, a causa del caprici de qualsevol dels Comitès que s'havien
format a totes les poblacions de Catalunya."
Tampoc s’escapa, Josep Mª Fontana, de la captació
d'aquest fenomen tan evident, quán ens diu: "La autonomía se llevó hasta
sus últimas consequencias a lo local; o sea que, hasta el más mínimo villorrio
eligió un gobierno - Comité- con consejeros -ministros- de Abastos, Defensa,
Cultura, Hacienda, etc. La mayoría acuñaron moneda y una atomización general
deshizo todo síntoma de organización, retrotayéndo a los pueblos y ciudades al
más puro régimen medieval."
Es precisament aquesta "atomització del poder",
perfectament oposada -per l'autor de la frase que hem reproduït- a tot símptoma
d' organització -estatista i governamental, caldria afegir- un dels principals
elements configuradors de la conflictiva realitat catalana, en aquells dos o
tres primers mesos de revolució social, i tindrà com a principals sostenidors a
la multitud de Comitès Locals, i en una menor escala, a la resta d'institucions
revolucionàries: milícies antifeixistes, Comitès de Fàbrica i taller, i és de
tot punt necessari conèixer-la, per explicar-nos l’èxit i l'agilitat de les
conquestes revolucionàries, com les col·lectivitzacions, agrícola o industrial,
el control obrer, i molt especialment, l'
intent d' edificació del nou ordenament polític i social revolucionari.
D'una altre manera, l'atomització del poder, va ser la
que va possibilitar que: "cada població, cada nucli tenia el seu poder.
Aixó malgrat tot, fou el que va donar un sentit positiu a moltes realitzacions,
a moltes iniciatives, que després, mes cohesionades,
van produir un model de nova estructura societària.
Però serà també aquesta "atomització del
poder" la causa de moltes de les dificultats lògiques, produïdes per la no
homogeneïtzació de les iniciatives, que és traduïren, en un seguit de tensions
estructurals, que és manifestaren pràcticament, des dels primers moments.
Un altre de les particularitats d'aquest procés revolucionari
català, i que se’n desprèn de l'estudi del fenomen dels Comitès Locals, és la
constatació de que la "atomització del poder" a Catalunya, és contraposa
totalment, fins i tot negant-les, a aquelles definicions que afirmen que en
aquell període és produí una "dualitat de poders".
Parlar d'una "dualitat de poders", no ens permet
mes que una visió inexacta de la realitat. Ni la situació socio-política, molt mes complexa que és va anar produint al llarg
d'aquells dos o tres mesos, i així,
s'han manifestat molts dels autors que s'han aproximat a fons, al problema
català en aquells dies, un cop poden deslliurar-se dels esquemes bolxevics - leninistes,
tan de moda, entre molts dels historiadors de la República i de la Guerra
Civil.
Els Comitès locals, els poders revolucionaris, no
arribaren a completar totalment, ni molt menys, l' esquema d’edificació d'un
nou ordenament social. Desestimats pels dirigents de la CNT-FAI, atacats pel
PSU i la UGT, per la U.R. i la ERC, és van mig perdre, en el seu complicat i
múltiple localisme, fins que l’acció coordinada de les organitzacions del Front
Antifeixista i la Generalitat, els dominaren, els eliminaren, precisament, perquè
els Comitès Locals, eren la plasmació pràctica del "desordre revolucionari",
i tothom, fins i tot la CNT-FAI i el POUM, es van estimar mes jugar la carta de
les formes de dominació capitalistes, de
l'ordre, es a dir de la Generalitat.
"CCMA y Generalidad coincidieron en su política de reafirmación de los antiguos ayuntamientos frente a los comités revolucionarios locales, que fue desarrollada con gran efectividad por el departamento de Milicias Comarcales, dirigido por Josep Miret y Joan Pons. Este departamento sustrajo a los comités locales el reclutamiento y organización de los milicianos, que habían ejercido espontáneamente durante las primeras semanas, atribuyéndola a las comisiones comarcales, basadas en la nueva división territorial de Cataluña. Esta estructura comarcal facilitaba la sumisión de los distintos comités locales, que debían enviar una delegación, alejada de la presión revolucionaria local.
"CCMA y Generalidad coincidieron en su política de reafirmación de los antiguos ayuntamientos frente a los comités revolucionarios locales, que fue desarrollada con gran efectividad por el departamento de Milicias Comarcales, dirigido por Josep Miret y Joan Pons. Este departamento sustrajo a los comités locales el reclutamiento y organización de los milicianos, que habían ejercido espontáneamente durante las primeras semanas, atribuyéndola a las comisiones comarcales, basadas en la nueva división territorial de Cataluña. Esta estructura comarcal facilitaba la sumisión de los distintos comités locales, que debían enviar una delegación, alejada de la presión revolucionaria local.
Así pues, el CCMA no sólo no fue un gobierno revolucionario que
coordinara los comités locales, sino que vio en éstos una merma de su
autoridad. Y los líderes anarquistas no sólo apoyaron el fortalecimiento de la
Generalidad, sino que además se felicitaban del debilitamiento de los comités
locales. Por esto dejaron hacer a Miret del PSUC y a Pons de ERC. Era otro
grave error de los dirigentes cenetistas, porque el debilitamiento de los
comités locales segaba la base real que sustentaba el poder de la CNT fuera de
la ciudad de Barcelona.
El decreto del 9 de octubre, complementado con el publicado el 12,
declaraba disueltos
todos los comités locales que habían surgido
el 19 de julio, que serían sustituidos por los nuevos ayuntamientos. Pese a la
resistencia de muchos comités locales a su disolución, y al retardo de varios
meses en la constitución de los nuevos ayuntamientos, se trataba de un golpe de
muerte del que no se recuperarían.
La resistencia de la militancia cenetista, que se desentendía de las consignas
de los comités superiores o de las órdenes del gobierno de la Generalidad, amenazaba el pacto
antifascista. Los dirigentes anarcosindicalistas estaban
bajo la doble presión de una militancia, reacia a obedecerles, y la acusación
por parte del resto de fuerzas antifascistas de que era necesario cumplir y
hacer cumplir los decretos del gobierno, poniendo en cintura a “los
incontrolados”.
Este era el balance real dejado por el CCMA en sus nueve semanas de
existencia: el paso
de unos comités locales revolucionarios, que ejercían todo el poder en la calle
y las fábricas, a su disolución en beneficio exclusivo del pleno
restablecimiento del poder de la Generalidad.
La fuerte resistencia
de la base anarcosindicalista a la militarización de las milicias, al control de la economía y de las empresas
colectivizadas por la Generalidad, al desarme de la retaguardia y a la disolución
de los comités locales se manifestó en un retraso de
varios
meses al cumplimiento real de los decretos del gobierno de la
Generalidad sobre todos estos temas. Resistencia que, en la primavera de 1937, cristalizó en un gran malestar, al que se sumó el descontento
por la marcha de la guerra, la inflación y la penuria de productos de primera necesidad,
para desembocar entonces en una crítica generalizada de la militancia cenetista de base a la
participación de los comités superiores de la CNT-FAI en el gobierno, y a la
política antifascista y colaboracionista de sus dirigentes, a quienes se acusaba de la pérdida de “las conquistas
revolucionarias del 19 de julio”. (Agustí Guillamon)
I és que d'alguna manera, aquest era un destí ineludible. El tret significatiu de la revolució catalana, fou precisament
el de la parcial destrucció del poder, la fragmentació del poder en milers de nuclis,
petits, aïllats, perquè, aquest és precisament, un principi essencial d'una
bona part de la consciencia col·lectiva dels treballadors catalans, i que és
reprodueix permanentment, en tots els trencaments socials que s’aniran produint
al llarg de la nostre història contemporània.
Es el que podríem definir com, una tendència automàtica
a l’"esperit de junta", al cantonalisme, recollit per l' ideari
federalista pimargalià, i que té la seva continuïtat natural, en el federalisme
anarquista o anarco-sindicalista, perfectament assimilat, per la gran massa de
treballadors d'arreu de Catalunya.
Es per aixó que -en la meva opinió- no podem parlar
d'una "dualitat de poders", mes que a traves d'una abstracció de caràcter
quasi metafísic, com és la de suposar que, els Comitès Locals i les altres
institucions revolucionàries, arribaren a coordinar-se, de forma efectiva, al
nivell d'un territori determinat, en aquest cas el català, i a mes a mes, d'ésser capaços d'enfrontar-se, com una
sola unitat, als restes del poder governamental classista i tradicional, la
Generalitat, quan aixó, és precisament el contrari del que va succeir en la
realitat.
Tractarem, a partir de tres exemples concrets,
aproximar-nos documentalment a tres Comitès Locals, de tres poblacions diferents,
però que tenen, com tots els altres, un bon nombre de similituds, els que
estudiarem seguidament seran: "El Comitè de Milícies Antifeixistes de
Badalona", el " Comitè de Defensa Local de Vilanova i la Geltrú"
i, el " Comitè Antifeixista d’Igualada, advertirem al lector, que del
primer, ens ha interessat fonamentalment, dibuixar els primers dies, mentre que
del segon i tercer, desenvolupar una mica mes en profunditat -en funció de les
possibilitats de que hem disposat-, el seu desenvolupament i activitats.
El Comitè de Milícies Antifeixista de Badalona.
El Comitè de Milícies Antifeixista de Badalona.
A Badalona, el procés de configuració del Comitè Local és
d'una gran complexitat, alhora d'esbrinar l'ordre dels esdeveniments.
Sembla que immediatament després de derrotats els
militars a Barcelona, és constitueix a Badalona, un Comitè de Front Popular Antifeixista -curiosa definició,
que també es donaria en d'altres poblacions, que no reflexa, gens ni mica la
veritable significació del seu contingut i objectius-, constituït de forma
paritària, per dos membres de les següents organitzacions:
-Per la C.N.T.:
M. Tarin.
E. Piñero.
-Per la ÜG-T:
Ll.López.
E.Benaiges.
-Per la ERC:
J. Viñas.
J.M.Espinosa.
-Per la FAI:
Y. Burillo.
J. Silvente
“ Pel PSUC:
A.Lleal J.Calla
Per la ACR:
J. Prats.
J. Vives.
Per el PFI:
E.Reina
P.Colón.
Des de primer moment, l'objectiu d'aquest Comitè, és en línies generals: guanyar la
guerra i garantir la llibertat.
A aquests objectius generals, els hi acompanyen, un
seguit de funcions mes concretades:
Contra els emboscats a la reraguarda.
Organitzar les milícies.
Manteniment de l'ordre revolucionari.
Repressió dels difusors de notícies falses.
Eliminar l'especulació damunt dels productes
alimentaris.
En la nostra opinió, aquest document es de data molt
posterior a la que apareix al peu del document, per varies raons: primer per
que apareix signant pel PSUC – que encara no existia-, segon pels problemes que
és plantegen, que no podien donar-se encara el 21 de juliol, i per l’existència
de tres documents mes que entren en contradicció amb aquest, sobre la possibilitat
de que el Comitè estigués constituït el
21 de juliol.
L'un és un manifest de la FAI, signat amb data 24 de
juliol, en el qual és diu, referint-se als esdeveniments del 18 de juliol: "Como
ya teníamos previstos estos acontecimientos, mucho antes de que se produjeran,
constituimos un Comitè Revolucionário,
junto con la CNT, que ha actuado y actúa, de acuerdo con el sentir general del
pueblo, esto es, para combatir al fascismo, y organizar la vida en estos momentos
anormales." Aquest és el procediment típic de la immensa majoria dels
pobles catalans.
Un Comitè Revolucionari,
constituït bàsicament pels militants llibertaris, que és qui prepara, des de
dies abans el pla de defensa de la ciutat, i qui des dels primers moments s’oposà mes decididament als militars. Immediatament després d'iniciada la lluita, militants
de base de d'altres organitzacions, és sumen a la lluita, col·laborant amb el Comitè Revolucionari, el qual després d’
aconseguida la victòria en la lluita, esdevé, en el cas de Badalona un Comitè
de Salut Pública, el qual organitzà, les primeres milícies, patrulles, del
qual tenim noticies a partir d'un manifest de la Federació Local de Badalona de
la CNT, de data 21 de juliol, el qual incita a la població, a seguir les
consignes de salut pública, emanades d'aquest Comitè i que és troben reproduïdes en un altre
document dels anarco-sindicalistes, i que en síntesis queden recollides en la següent
frase:
" ALERTA, ARMA AL BRAZO.”
El pas immediat es la constitució d'aquest Comitè de Salut Publica, del qual
desgraciadament no hem pogut trobat altre documentació que un carnet expedit
per aquest Comitè, per un milicià de la
ERC, i del qual ignorem si tenia per base la democràcia directa, o era un organisme
de compromís.
Tot seguit, el Comitè de Salut Pública serà substituït per un
Comitè de Front Popular Antifeixista, al
qual ja ens hem referit anteriorment, i que serà la conseqüència de les disposicions
adoptades per les direccions de totes les organitzacions
"antifeixistes".
En un altre document, elaborat mes tard pel Comitè d'enllaç de la CNT i de la FAI, és dona
una mica mes d' informació, de tot el
que havia esdevingut al nivell de l'estat.
Es aquest un document molt interessant, en éll es diu:
"Los sindicatos, máximos responsables en estos momentos
de la organización de la producción de primera necessitat, han de asumirla con toda
inteligéncia y valentía."
Aquesta consigna, era fidel en la seva totalitat a l’esperit
i la lletra dels acords del Congrés de Saragossa de la CNT efectuat al mes de
maig del 36, a partir d'aquest document podem observar clarament, l'abisme
obert, entre els dirigents d’ importància, i els dirigents mes propers a les
bases. Mentre aquests darrers, continuen pensant en sindicalitzar-ho tot, els
"dirigents d'alçada" no han pogut superar encara el control obrer, i
la col·lectivització, en alguns aspectes.
Divisió que queda patent, per la relativa oposició de
consignes que existeix entre aquest manifest que culmina dient:
"Que nadie abandone los puestos (revolucionàrios)
conquistados."
i el manifest del Comitè del Front Popular Antifeixista, que ja
avisa de la necessitat de supeditar qualsevol altre qüestió al "guanyar la
guerra", la qual es defineix com a 'Guerra d’invasió".
A traves dels testimonis que he pogut recollir el procés
de la darrera desena, del juliol del 36, va ésser aproximadament el que aquí ha
quedat reflectit.
No és aquest el moment - per que no hem pogut estudiar-ho
en detall- d'explicar la ingent tasca col·lectivitzadora que tingué lloc a
Badalona, un dels exemples que mes alt
nivell d' organització i de resultats va obtenir d'arreu de Catalunya, i al
qual, tenim la intenció de dedicar un estudi a fons en un altre treball.
El cas de la població de Vilanova, és també molt interessant, doncs en aquest cas podem analitzar, amb mes detall, els esdeveniments que seguiren el 19 de juliol, i el paper desenvolupat pels organismes revolucionaris d'aquella localitat.
Vilanova i la Geltrú, és troba situada a la carretera
de Barcelona a Tarragona, aproximadament a meitat del camí. L'any 1936, tenia
una població d'uns vint -i-quatre mil habitants, dedicats aproximadament a
parts iguals, a la pesca i a les activitats industrials o agrícoles, com el
tèxtil, una petita Fàbrica de ciment, una farga de dimensions reduïdes i una
única fàbrica de dimensions gens menyspreables, la dels neumàtics
"Pirelli".
Des de uns quans dies abans de l' insurrecció, els militants
de les_organitzacions obreres, prepararen la defensa de la ciutat, d'un
possible "Alzamiento", de les guarnicions de les forces de l' ordre
públic local, amb un material bèl·lic normal, textualment, se’ns ha dit, que
anaven "mitjanament armats".
Els dies 18 i 19 de juliol, és van succeir una sèrie
d'alteracions sense importància, doncs a Vilanova, com gairebé arreu de
Catalunya, no va arribar a produir-se cap aixecament.
Des de els primers moments, els carrabiners, és posaren
al costat dels obrers revolucionaris, mentre que la Guardia Civil -seguint la tònica
general- després de 36 hores de dubtes i agitació dins les casernes, decidia de
mantenir-se fidel al poble i a la República.
El 20 de juliol, és forma un primer Comitè Revolucionari, que en rebre notícies de
la marxa de la lluita a Barcelona, inicià la requisa dels principals edificis
de la ciutat, Casa de la Vila, centres religiosos, casernes de la guarnició,
cases de la gent adinerada, que també van haver de fugir, etc.
Simultàniament, escamots de militants revolucionaris, inicien
una acurada requisa de les armes existents a tota la vila, molt especialment
les que és van trobar en els domicilis de la gent de dretes, en els centres
religiosos, en les seus dels partits polítics de la dreta, etc,
Formaven el gruix d'aquest Comitè Revolucionari de Vilanova, la CNT, la FAI,
el POUM i la UGT.
Les Esglésies de la ciutat van ésser clausurades, com
els convents i col·legits que depenien dels capellans. Mes endavant, els seus locals, serien condicionats
, per a serveis ciutadans imprescindibles.
El 22 de juliol, es crea un Comitè de Defensa Local, en el que hi col·laboraren
d'una forma paritària, totes les organitzacions a les quals ens venim a referir
quan parlem de Front Antifeixista, es a dir, en aquest cas:
La Esquerra Republicana de Catalunya, que tenia la
majoria dels regidors de l'anterior A juntament. Estat Català i la Unió de
Rabassaires, que tenien poca incidència en la ciutat, però, la segona de les
quals, controlava, una bona part del camperolat de les rodalies de la vila.
Un reduït grup d' individus que mes endavant constituirien el PSU.
També la UGT -en aquesta ciutat sota l’òrbita
majoritàriament del P0UM-.
El POUM amb una bona presència de militants a la
ciutat.
La CNT i la FAI que eren les organitzacions majoritàries
en la industria i en la pesca.
Des de els primers moments, el Comitè de Defensa Local, hagué d'assumir
l'administració política i econòmica de la ciutat, per aquell fenomen al qual
ja hem fet referència en d'altres ocasions, incapacitat per part dels
organismes clàssics de l’ antic ordenament social i també, pel que fa
referència a l' administració econòmica, procedí a la incautació de la majoria
de les empreses de la vila, inclosa en un primer moment, la fàbrica de neumàtics
"Pirelli" de capital italià, per tan pot suposar-se que obertament
hostil a la República, i molt mes a la nova situació revolucionària.
El Comitè de
Defensa Local de Vilanova, va autoatorgar-se la funció de direcció del procés revolucionari,
el que l'obligà com és lògic, a discutir i decidir, sobre tots els aspectes,
defensa de la ciutat, control de les carreteres, etc., en síntesis, els CDL va
haver d'assumir tots els poders.
A la primera reunió, acordà la creació o subdivisió del
CDL de Vilanova, en 6 comissions de treball diferents que serien:
Milícies Locals: Que disposaven d'una força de 400
milicians, dels quals, nomes 200 tenien armes de foc.
Alimentació i Proveïments: Que s'encarregà de l’ organització dels proveïments de la vila a
traves de l’ intercanvi o de la compra.
Transports: Organitzaria el trasllat de les mercaderies.
Censura de premsa: Que a mes de les funcions que el seu nom indica, tindria
a cura, l’edició d'un butlletí diari
d'informació i de la programació de les emissions de la radio local.
Ensenyament:Que aconseguí, molt ràpidament la plena
escolarització infantil. Salut i Higiene: Es va redefinir la assistència sanitària
i social
Economia i Treball: Direcció de l’ economia.
Les reunions del Comitè General del Comitè de Defensa Local de Vilanova, com
s'anomenaven a les reunions plenàries de tots els membres del C.D.L., eren
diàries i, una mica improvisades. En termes generals, tampoc en aquest cas hi
havia un ordre del dia prefixat, si no que és parlava i decidia sobre una multitud
de problemes, que és plantejaven diàriament i que per la mateixa dinàmica del
moment, havien de ésser resoltes al moment, sobre la marxa.
Les tasques revolucionàries que va dur endavant el CDL
de Vilanova i la Geltrú, de les quals nosaltres en tenim notícia exacta, van
ser:
Expropiació de tots els bens que pertanyien a l’Església.
Expropiació de tots els bens que pertanyien als
elements reaccionaris i als grans capitalistes.
Repartiment d'una bona part de les terres entre els
camperols pobres.
Supressió dels arrendaments de rabassa morta i
concessió en propietat de les terres als rabassaires.
Creació i direcció d' una col·lectivitat agrària.
Socialització de bona part de l’ industria local.
Confiscació dels dipòsits bancaris dels elements reaccionaris.
Fixació dels preus de les matèries de primera
necessitat.
Rebaixa i en alguns casos suspensió dels lloguers de
les vivendes.
Obligació als pocs empresaris que quedaren de pagar els
dies de vaga, d'acord amb el que disposà la Generalitat, mesura a la qual van oposar-se
en aquesta ciutat, els empresaris.
Direcció primer i control després, amb l’ajut de la
Generalitat, de la Fàbrica Pirelli, considerada com a Industria de Guerra.
Incautació i custodia dels magatzems i dels productes
de primera necessitat.
Control obrer, damunt del petit comerç de queviures i
de productes tèxtils.
El Comitè de
Defensa Local de Vilanova, s'apropià de la Casa de la Vila, que passa a ser la
seu d'aquest CDL.
Simultàniament, totes les organitzacions passaren a
ocupar, locals expropiats, bé a l'Església, bé als partits dretans, així:
La F.A.I. ocupà el ex-local del partit de Gil Robles.
La C.N.T. ho va fer del ex-local de la Lliga.
La UGT del Col·legit de religioses de la Concepció.
En l'aspecte de les realitzacions econòmiques, Vilanova
i la Geltrú, no van gaire al darrera del que succeí a d'altres pobles que també
visqueren el procés revolucionari.
Així, de les 7 empreses del ram tèxtil que existien a
la ciutat, 3 van ser socialitzades i van passar a dependre de la direcció del
CDL.
Les 4 restants, tot i que teòricament van seguir en el
regim de propietat privada, el propietari, contà amb l’"ajuda" del Comitè Obrer de Control.
També els transports van ser col·lectivitzats,
curiosament per la UGT, com ho fou el cementiri, per la CNT, i la Fàbrica de
ciment per la UGT i la CNT.
Les dues úniques empreses del metall existents a la
vila, van ser també col·lectivitzades.
Per la seva banda, el sector de la pesca, va ser
sindicalitzat per la CNT, amb la col·laboració d'un delegat anomenat a tal
efecte pel D.D.L. de Vilanova, a traves de la Comissió d'Alimentació i
Proveïments, que cuidà, de la tramesa del producte, diàriament, a una
cooperativa de consum, dirigida i controlada pel CDL, tan per abastir les necessitats
pròpies de la població, com per utilitzar el sobrant pels intercanvis amb el resta
dels pobles de les rodalies, col·lectivitats.
Tanmateix, la Unió de Rabassaires s'apropià de totes
les grans propietats dels voltants de Vilanova, adoptant un programa d’explotació
col·lectiva, sota la vigilància del CDL, oferint també, la possibilitat, de que
alguns rabassaires, mantinguessin el règim de propietat privada.
El Comitè Antifeixista d'Igualada.
L'exemple igualadí, té un interès molt
especial per varies raons. La primera és per que és un exemple perfectament
documentat. La segona, perquè en els seus trets generals, és perfectament
representatiu del que succeí a totes les ciutats i pobles de Catalunya, que
estiguin en unes condicions semblants a les igualadines, en quan a configuració
econòmica i social.
Segons el document a que hem fet
referència, Igualada era el 1936:
una ciutat de 15.621 habitants i 2.500
edificis, situada a la vora esquerra del riu Anoia, travessada per la
carretera de Madrid a França per la Jonquera. Cap de partit judicial; lloc de trànsit
entre Barcelona i Lleida; centre de les organitzacions benèfic -sanitàries de
la Comarca. Dista de Barcelona 68 quilòmetres i de Lleida 90.- Compta amb
estacions telegràfiques i telefóniques. Té ferrocarril directe amb Barcelona i
varies línies de servei automobilístic que utilitzen la xarxa de carreteres per
a comunicar-se amb totes les comarques limítrofes. L'industria mes típica i important és la de la pell, representada
per 210 fàbriques que elaboren anualment 8 milions de quilos de sola, avaluada
en 40 milions de pessetes. A mes,
existeixen 15 fàbriques de teixits amb 1.300 telers, 20 fàbriques de gèneres de
punt amb 450 telers i 175 màquines de confecció. Es centre productor de guix i
ciment. Compta amb fàbriques d'electricitat, gas, gelatina, pedra artificial,
mitges, farines, lleixiu, gasoses i d'altres.”
Cal també recordar, que a Igualada
existeix, una ben organitzada i experimentada tradició de lluita obrera, des
dels temps de la Primera Internacional (AIT), que és posa de manifest, tant per
la riquesa i continguts dels seus òrgans d'expressió, com pel manteniment, al
llarg de molts anys de "l'Ateneu Igualadí de la Classe Obrera",
institució aquesta, dedicada a la difusió de les idees emancipadores, i a la
capacitació moral i laboral dels treballadors igualadins, pràctica i experiència,
que conduiran a una forta implantació dels sindicats anarco-sindicalistes a
totes les empreses de la població, amb una petita minoria d'obrers de la UGT.
Les
organitzacions obreres i front populistes d'Igualada, alertades, des de molts
dies abans de les intencions insurreccionals dels militars, prepararen la
defensa de la ciutat, de manera que, quan és van tenir noticies certes de que s’havia
produït l'aixecament, el mateix 19 de juliol, és constituí un Comitè Revolucionari, on ja hi col·laboraren,
totes les organitzacions que s’oposaren als militars, és a dir: la CNT, la FAI,
el POUM, la ERC, la ACR, així com els
petits nuclis de socialistes i els afiliats a la UGT.
Aquest primer Comitè revolucionari, havia estat precedit,
per un altre organisme, que no arriba a prendre cos, que en realitat era un
Comitè d'enllaç CNT-FAI-POUM.
Les funcions i objectius del Comitè Revolucionari d'Igualada, és limitaren
en un primer moment -com en tots els casos- a organitzar la defensa de la ciutat
d'un possible atac exterior, així,
aquest Comitè Revolucionari, organitzà
uns escamots de militants cenetistes i poumistes, que prengueren posicions a la
Rambla, al Centre tradicionalista -proper a la Plaça de la Constitució.
A mes, establiren barricades armades a
la Creu de les Botifarres, i al barri de la Palma.
En una segona etapa, també característica
com ja hem vist en els casos anteriors, sortint del seu terme urbá, establiren
controls a les carreteres, mentre que minaren el pont ferroviari de la Riera
d'Odena.
Paral·lelament, el Comitè Revolucionari, s' establí a la Casa de
la Vila, i amb la col·laboració del reduït cos de carrabiners de la localitat, s’apropià
de tots els edificis públics i importants de la ciutat.
Tot aixó, es produí gairebé sense resistència,
doncs, deixant de banda les vacil·lacions inicials de la Guardia Civil, els
militars insurrectes, no semblen tenir -tampoc en aquest cas- gaires seguidors
entre la població civil, doncs, tots els sospitosos de col·laborar amb el
feixisme, van ser realment molts pocs. Mentre que seguint llur costum, els
grans propietaris, així com les persones de reconeguda afinitat amb les dretes,
havien aconseguit fugir, ben ràpidament.
Gairebé immediatament, els membres del
Comitè Revolucionari, hagueren d'assumir
les funcions dels antics funcionaris municipals que, o desaparegueren de la
vida pública per haver col·laborat amb la conspiració, o per la seva
incapacitat d'adaptació a les noves circumstàncies exigides per la revolució,
van quedar reduïts a l’ inoperància.
Seguint la norma d'actuació que venim
estudiant, el Comitè Revolucionari, és transformà
en Comitè Antifeixista, en el qual hi col·laboraren
també, els tres sectors compromesos en la configuració del Comitè Central de Milícies Antifeixistes de
Catalunya a Barcelona, o sigui:
Pel sector llibertári (CNT-FAI i
JJ.IL.LL.) -Ramón Guitart
-Salvador Ramón -Isidre Torner -Joan
Ferrer -Gaspar Muinsa -Ricard Marí -Joaquim Gil -Josep Massó.
Pel sector marxista (POUM, UGT i a
partir del 24 de juliol el PSU)
-Marian Gil -Antoni Cubí -Françesc
Ciará -Salvador Torras -Josep Balcells -Viçenc Puigrodón -Josep Piqué -Rossend
Torres -M.Villar.
-J.Borras -J.Prats -B.Guimà
Pel sector republicà (ERC, ACR i URC)
-Pere Bertrán -Ángel Orobitg
-M.Bertrán -P.Jorbá -Josep Riu -Bertomeu Torné -Prançesc Mas -Miquel Solá.
Com en d'altres casos, el Comitè Antifeixista d' Igualada, per a poder
abastir a la multiplicitat i a la varietat dels problemes plantejats, als quals
s'havia d'enfrontar amb agilitat, s'organitzà formant diferents departaments
comissions o subcomitès que detallem:
Finances i Economia.
Treball.
Obres Públiques.
Transports.
Festivals.
Previsió i Proveïments.
Assumptes Generals.
Delegació Local de l'Escòla Nova
Unificada
Incautacions.
Seguretat Interior.
Sanitat i Higiene.
Milícies L0cals Antifeixistes.
que d'una, manera genèrica, correspondrien als diferents ministeris que s’hauria autoatorgat un “govern" d'àmbit igualadí.
així, pràcticament tot: serveis de
vigilància interior, escorcoll en els domicilis dels facciosos - comprovats o
no-, detencions dels col·laboradors amb d’insurrecció, dels aprofitadors,
control de les carreteres, fixació dels preus, creació d'un mini exèrcit local,
justícia sumaríssima revolucionària, direcció de la economia, tot, passa a
dependre del Comitè Antifeixista
d'Igualada.
Pel caràcter merament informatiu d'
aquest capítol -doncs entrar-hi amb detall seria una altre treball- passarem a
enumerar totes i cadascuna de les realitzacions pràctiques revolucionàries, que
m'han semblat mes interessants pel cas igualadí,
sense mes preàmbuls que serien
repetitius del que venim dient.
Inicialment parlarem de les Milícies
Locals Antifeixistes, que és composaren en un primer moment, d'uns 40 homes,
armats fonamentalment, amb uns quans revòlvers, escopetes de caça i uns pocs
Winchesters que procedien del cós del Somaten, desarmat en els primers moments,
pels escamots del Comitè Revolucionari
inicial. El cap de les Milícies Antifeixistes Locals, seria el destacant
militant de la ERC, Josep Riu, que comptà amb
l’assessorament técnic-militar del Caporal dels carrabiners J.López.
L'Estat Major de les Milícies Locals
Antifeixistes, s’instal·là en una gran cassa pairal expropiada, anomenada
"Ca l'Oraníes".
Al llarg deis tres primers mesos de
guerra, Igualada, envià al front la reduïda i ridícula quantitat de 250
milicians, la majoria dels quals, eren joves pertanyents a les Joventuts
Llibertàries, i que s'integraren a les Columnes anarco-sindicalistes
"Durruti" i "Aguiluchos", al passar aquestes Columnes vers
el Front d'Aragò.
Tanmateix, de les Milícies Locals
Antifeixistes, depengueren també els serveis de l'ordre públic revolucionari,
que no constituïren cap mena de cos semblant a les Patrulles de Control, fenomen
que per altra banda es poc freqüent en aquests tipus de població.
Les principals funcions, en aquest
sentit, de les Milícies, van ser lògicament, la repressió dels facciosos, i
dels minvats i minvats casos de delinqüència comú, que si no tenim cap prova de
que desaparegués totalment, si va quedar molt reduïda.
Per altra part, l’ ofensiva popular anticlerical, va tenir a
Igualada, un dels exemples de mes gran
responsabilitat.
De la gran quantitat d'esglésies,
convents, etc. que existien a la ciutat, abans del 19 de juliol, no mes el
grandiloqüent convent dels frares franciscans va ser incendiat, en un moment
d'ira popular, amb tota la seva gran biblioteca i les nombroses i importants
riqueses artístiques i econòmiques acumulades en el seu interior, al llarg de
molts decennis d'acumulació de riqueses, d' ignomínia i d'injustícies.
La resta dels centres religiosos, van
ésser despullats dels seus atributs eclesiàstics, i transformats immediatament,
i sota la direcció del Comitè en locals per a serveis de la comunitat com:
Menjadors Populars.
Fàbriques.
Cooperatives de consum i de producció.
Mercats oberts i coberts.
Magatzems.
Escoles.
Hospitals.
Casernes.
Presó Comunal.
Del quals estava tan necessitada la
ciutat.
Els objectes d'or, plata, etc.,
dedicats fins aquell moment al culte, van ser fosos i donats al President de la
Generalitat, per a contribuir a sufragar les despeses produïdes per la Guerra.
així mateix, totes les campanes de les
esglésies i cases importants, van ésser enviades als forns de la Hispano-Suissa
de Barcelona, per a la fabricació de canons.
El funcionament burocràtic, tan característic
de l'anterior administració, el cèlebre sistema del "torni demà”, va ser
remodelat substancialment, en el sentit d'una mes gran utilitat, comoditat i d'un millor
servei ciutadà.
S'establí un salari màxim, per a tots
i cadascun dels empleats del Comitè
Antifeixista, de 60,- pessetes diàries, idèntic, al salari màxim en qualsevol
de les branques industrials o agrícoles de la població.
El Comitè Antifeixista d Igualada, a traves del
seu departament de Previsió i Proveïments, organitzà i mantingué les despeses,
d'una cuina comunal, que s’instal·là a
l’ex-local dels Escolapis, a on es donava de menjar a tots els
milicians que anaven vers el front.
En aquesta Cuina, s'arribaren a donar
1.000 àpats per torn, en els moments de màxima circulació, i totes elles, al
preu aproximat de 1,50 pessetes per menú.
També d'aquest departament, depenia l’abastiment de benzina i d'oli per màquines,
així, com un Taller de Reparacions
Municipalitzat, de transcendental importància, en un indret de tant de pas com
Igualada, vora dels Brucs. Aquest servei, era totalment gratuït, pels combois
de milicians, i anà, totalment a càrrec de la Comunitat.
Igualment d'aquest Departament de
Proveïments, depenia un Organisme Cooperatiu del Consum i la Distribució,
adherit a la federació de cooperatives de la Comarca, el qual, amb la
col·laboració de cooperatives, col·lectivitats i sindicats a nivell local i
intercomarcal, obrí 5 sucursals de venda de productes alimentaris, i una de
productes tèxtils.
Paral·lelament, exercia un rigorós
control damunt els articles de primera necessitat, fixant els preus d'entrada
i sortida dels productes a la vila, així com també, els de compra-venda en els
establiments de la ciutat.
No gens menyspreable, va ésser
l'iniciativa del Departament d' Obres Públiques d' iniciar les obres de
construcció del Pantà de Jorba, magna obra d'enginyería, que hagués permès de posar
en regadiu, mes de 1.200 Has., propietat
de petits propietaris i una bona part de terres col·lectivitzades. Aquest
pantà, sovint demanat per totes les forces progressives de la vila, i denegat
reiterativament, per les administracions
de la Generalitat, hauria estat costejat en un 60% pel Ministeri d'Obres Públiques,
i en el 40% restant, pels propis camperols beneficiaris, mercès a uns crèdits
que una Caixa de Pignoracions -controlada pel C.A. d'Igualada- els hi cediria,
en molt avantatjoses condicions, i dels quals no haurien de començar a tornar
res fins a passats 5 anys, des de l' inici del funcionament del Pantà. En l’elaboració tècnica del projecte, hi
col·laborà estretament, la Confederació Hidrogràfica dels Pirineus Orientals,
empresa col·lectivitzada.
Una transcendental importància té, la profunda
transformació que és produí en el camp de
l’ escolarització i la pedagogia.
La delegació Local del CENU, amb la col·laboració
dels altres departaments del C.A. d'Igualada, procedí a la reconversió de molts
edificis senyorials, col·legits de religiosos, esglésies, etc., en centres
escolars, amb mètodes avançats, laics i racionalistes, amb personal
suficientment capacitat, preparat pel Sindicat de l'Ensenyament de la CNT, o de
la UGT, o bé directament pel CENU.
En poc mes de dos mesos, aconseguiren la quasi plena escolarització,
i és crearen, escoles professionals i d'oficis, i el que també és important,
s'organitzaren actes culturals, exposicions, recitals de música, teatre,
etc.,etc., amb l’ intencionalitat de dur la cultura a tota la població
treballadora igualadina.
En termes generals molt semblants ens
haurem de referir, en parlar del canvi radical hagut en la situació sanitària
igualadina, després del 19 de juliol. En primer lloc, es cobrí totalment el dèficit
assistencial tradicional, i se'n crearen d'altres de nous, haguda compte de que
Igualada era una segona línia a on anaven a parar, una bona quantitat dels ferits
del front, camí de Barcelona, així com
també, on és recollien els de les zones rurals properes a la ciutat.
Va ser creat un nou hospital general,
de respectables dimensions, una Casa de Maternitat i, es modernitzaren els
centres sanitaris pre-existents, com l’Hospital
Comarcal, etc.
Per a millorar l'assistència social
als vells, és traslladaren de totes les diferents residències privades i
religioses, a una moderna LLar dels Vells, atesos per personal sanitari,
professional i laïc.
Totes les despeses, el personal, els
equipaments, etc., foren garantits pel Comitè Antifeixista d'Igualada, per les
diferents col·lectivitats, cooperatives, associacions,i sobre tot, per les
organitzacions sindicals, amb la col·laboració, com ja dèiem en l’apartat corresponent, pel Comitè Central de la Sanitat de Catalunya, que
a l’igual que el CENU, arriba a
coordinar-se amb les iniciatives locals, amb prou eficiència.
Pel que fa referència a l’ organització econòmica en general, podem
afirmar que a Igualada -com a l'imm mensa majoria de pobles de Catalunya- no
s'establí cap model econòmic concret i determinat, sinó un sistema econòmic
mixte, allunyat tan del capitalisme vigent abans del 19 de juliol, com del Comunisme
Llibertari -objectiu teòric- dels anarco-sindicalistes.
Aquest sistema econòmic imperant
després de la victòria del poble revolucionari, té com a característiques generals:
- La pervivència d'amplis sectors
econòmics en règim de real propietat privada, com va ser el cas del petit
comerç, petita industria,etc.
- Coexistència de sectors en règim de teòrica
propietat privada, on el propietari era "ajudat" en les tasques de direcció
per un Consell o Comitè d'Empresa, es a
dir, sota el control obrer.
-Empreses socialitzades, col·lectivitzades
i sindicalitzades, on podríem incloure, les industries dependents del C.A.
d'Igualada, confiscades per necessitats de la guerra.
La petita industria privada que podia
seguir rutllant amb llurs propis medis, és mantingué com a tal, encara que
controlada pels consells d' empresa o de fàbrica, i les Seccions d’Incautació d’Indústria
i Comerç, vinculades al C.A. d'Igualada.
Per altre part, les industries
caigudes, fallides o abandonades, van ser mobilitzades per a la guerra i, per
tant, posades sota la direcció del C.A. d'Igualada, amb la col·laboració dels
sindicats, doncs, el C.A. d'Igualada, "no va voler recórrer a la comoditat
d'endossar la càrrega a la Generalitat", -sense comentaris-...
En la memòria del C.A. d'Igualada a
que hem fet referència anteriorment, queden fixades les orientacions mes generals, d'aquesta tasca transformadora
de la economia: "Canalitzar l’
empenta creadora dels nostres obrers, vers tota mena d'obres productives, les
quals han de donar mes endavant, un
rendiment segur a la col·lectivitat", el que significava, com en aquest
cas, l’aparició de transcendentals i enriquidores experiències en el pla econòmic
entre las que sobresurten, una bona quantitat d'empreses col·lectivitzades:
edificació, fusta i d’altres:
Transports de mercaderies.
Fleques.
Espectacles Públics.
Blanqueries.
Industries del Ferro.
Taller col·lectivitzat.
Taller de Pintura col·lectivitzat.
Sabateria.
Industria Lletera.
Vivenda.
Barberies.
Mercès a aquesta ingent tasca
creadora, s'ha aconseguiren els primers resultats satisfactoris molt ràpidament:
El primer seria la total eliminació de l’atur, mitjançant la creació d'una multitud
de nous llocs de treball, fonamentalment en les obres públiques: millora de la
xarxa viària, condicionament i sanejament de les vivendes, treballs
al pantà, etc.
El segon, seria la racionalització i
modernització de tota l’industria en
general, duent a terme, una concentració absolutament necessària pel
desenvolupament dels mitjans de producció igualadins.
Al sector agrícola, els resultats van
ésser també satisfactoris.
Les expropiacions de terres, van
afectar nomes als grans propietaris i a la Església, però l’immensa majoria de les terres de conreu,
passaren o continuaren a les mans dels petits propietaris, d'acord amb el
programa rabassaire.
Una acurada orientació de les
directrius emana des del C.A. d'Igualada, va permetre el fet de que a la
Igualada dels tres primers mesos , d’ençà el 19 de juliol, no manqués cap dels
productes alimentaris de primera necessitat, tot i que la comunitat, havia de disposar,
de les reserves suficients per a la multitud de milicians que contínuament, és
traslladaven al front, procedents de Barcelona.
En aquest sentit, el C.A. d'Igualada,
creà uns organismes de intercanvi directe, entre l'Organisme Cooperatiu al qual
ja hem fet referència, i les col·lectivitats agrícoles, i no nomes de
Catalunya, garantint, amb la supressió dels intermediaris, un mes just preu de
compra o venda.
Seguidament, entrarem a explicar les
línies generals, de dos dels aspectes que sempre queden foscos alhora
d'explicar situacions semblants: la moneda, i les fons de finançament.
La moneda, malgrat les condicions
revolucionàries existents en el període que estem dibuixant. A Igualada, com a
la majoria de les poblacions catalanes - a excepció de l'Hospitalet i d'altres
a que ja hem fet referència-, la moneda va seguir mantenint el seu paper.
Però d'una forma paral·lela, aparegueren
també, encara que d'una forma limitada, uns tiquets o "Vals",
expedits pel CA d'Igualada per l’adquisició
de queviures o de roba, en tots aquells casos de demostrada indigència, etc.
Un dels aspectes sempre foscos, és el
de les fons de finançament. Afortunadament, en el resum-memòria d'activitats,
hom explica que hi havia:
Una Contribució de Sang Obligatòria:
Que era una mena de càstigs que s’imposà a la gent adinerada, culpable moral o
materialment, de l’ alçament feixista d'
import variable i que és cobrava de forma mensual.
Una Contribució Ciutadana Obligatòria:
Que era, una quantitat fixa setmanal, que pagaven tots els comerciants e
industrials de la ciutat, tan els de dreta, com els d'esquerra.
Una Contribució Obrera Voluntària: Que
venia a significar aproximadament, el 15 % del salari de tots els treballadors
de la ciutat.
La Renda de les Vivendes Incautades:
Que s' ingressaven mensualment a la tresoreria del C.A. d'Igualada, corresponia
als lloguers dels pisos o cases, propietat d'elements feixistes, administrades
per la Secció d' Incautació del C.A. d'Igualada.
Els productes de subscripcions
públiques generals que és duien a terme als cafès, teatres i activitats o
organitzacions culturals, polítiques, etc.
Per tot el que anem veien, la
contribució del poble d'Igualada a l'esforç col·lectiu a la Guerra fou molt
important.
Moltes de les seves industries
tèxtils, convertides en industries de guerra, van cuidar-se d'abastir
d'uniformes i equipaments a les Columnes de Milicians, principalment de
"granotes" i camises. En un mes, el C. A. d'Igualada, va subministrar
1.000 camises de color caqui, 1.000 samarretes de punt, 2.000 casquets de muntanya,
300 caçadores de pell, 300 parells de guants de cuiro, tota mena de roba
d'abric, fressades, suèters de llana, mantes, varis centenars de granotes
especials,
La població civil, recaptà 3 camions
de mantes, fressades i abrics, així com
9 camions de menjar i roba variada, tot destinat al front.
Cal pensar que, a mes a mes, el C.A. d'Igualada, amb la col·laboració
dels diferents Comitès Locals de la comarca, acollí a mes de 1.000 infants procedents de Madrid i
Toledo, que van ser atesos en domicilis particulars, i als quals se’ls subministra,
menjar, roba d'abric, sabates, i a mes,
és beneficiaren dels progressos en el camp de
l’ escolarització i assistència sanitària de que gaudí el conjunt de la
població igualadina.
Però tot el que venim dient, no pot
fer-nos pensar que la vida de la Igualada revolucionària, estigués exempta, de
les lluites i enfrontaments de caire ideològic-polític, que tenien lloc arreu
de Catalunya en aquells moments.
Contràriament, segons un testimoni de l’època des dels primers dies, es va fer
evident l’oposició entre les dues
concepcions que pugnaven per tenir el predomini dins el bàndol antifeixista; així, d'una banda la CNT, la FAI i el POUM, recolzats,
fins a cert punt i en aquest exclusiu cas per la ERC, eren partidaris d’impulsar,
fins a les últimes conseqüències, els avenços revolucionaris, aconseguits
després del 19 de juliol. Contràriament de l'altre, la UG-T, el PSU i la ACR,
eren partidaris de retornar a una situació semblant - que no idèntica- a
l'existent abans del 19 de juliol, ambdós bàndols, és lliuraran a un agre
enfrontament, primer amagat, però paulatinament mes i mes obert.
D'altra banda, el manteniment i
ampliació de la pressió local, l'existència d'escamots d'obrers armats per mantenir
l'ordre públic "revolucionari", la crema del convent dels frares
franciscans, la Contribució de sang Obligatòria, etc., ens fan pensar en
l'existència d'un cert clima de "terror revolucionari", però del
qual, ens atrevim a afirmar que fou una qüestió marginal i dels primers dies
-en segons quins dels aspectes-, que potser s'agreujà a començaments del gener
del 37, en el període preparatiu dels fets de maig.
En tot el període que estem tractant
d'explicar, l'iniciativa, la capacitat de decisió, restà a les mans dels
sectors i organitzacions mes disposades a culminar els avenços revolucionaris,
i de fet, aquest predomini, és mantingué fins a ben entrat el mes de novembre del 36, quan el Consell de la
Generalitat - amb la presència de la CNT- acordà la dissolució dels Comitès
Locals, i la seva substitució per Consells Municipals, amb la sabuda composició
de front antifeixista.
De fet, en l'etapa immediata a la seva
constitució, el Consell Municipal, mantingué la mateixa com- posició i
funcions de l'antic C.A. d'Igualada, així, quedà configurà de la següent manera:
CARREC NOM ORGANITZACIO
Alcalde Pere Bertrán ERC
Secretari Bertomeu Torner CNT
Segón Alcalde i
Agricultura Joan Ferrer CNT
Governació
|
Josep Riu
|
ERC
|
Finançes
|
F.Martínez
|
CNT
|
Treball
|
I. Torner
|
CNT
|
Proveïments
|
J. Masso
|
CNT
|
Transports
|
F. Gil
|
POUM
|
Obres Públiques
|
M. Bertrán
|
ERC
|
Assumptes indeterminats
|
J, Borràs
|
PSÜ-UGT
|
No és aquest el moment de valorar l’ importància i transcendència de les
transformacions del Comitè Antifeixista,
en Consell Municipal, com el primer pas fins a la definitiva constitució en
Ajuntaments, normals i corrents, doncs ja hem determinat al començament
d'aquest capítol la, transcendència d'aquesta mesura.
Ara voldríem dibuixar les línies generals,
la problemàtica de fons, per entendre i situar correctament l'actuació i
activitats del Comitè Antifeixista
d'Igualada, com de tots els altres Comitès Locals, instruments revolucionaris,
etc., etc., i des de una perspectiva mes
amplia, que determina l’evolució de la
societat catalana en el seu conjunt, en els vuits primers mesos de Guerra
Civil, en els quals, té lloc, un complicat procés d'enfrontaments interrelacionats
dialècticament, que son:
L'enfrontament global de totes les forces
del bàndol republicà contra el feixisme.
L' enfrontament entre el Govern de la Republicà
i les institucions catalanes de tot tipus: Generalitat, CCMAC, Comitès Locals,
etc.
Pugna
entre la Generalitat i els organismes revolucionaris.
Manca de coordinació entre els diferents
organismes revolucionaris, el que ocasionarà, no pocs enfrontaments entre ells.
L' enfrontament entre les
organitzacions diguem -ne "revolucionàries" i les democràtiques o
"front populistes"
Fins i tot, l'enfrontament entre les
direccions de les organitzacions aparentment revolucionàries i els seus militants
de base.
Aquesta situació, hauria de crear un seguit
de dificultats greus, en l’ intent de
construcció d'un nou ordenament social, mes favorable als interessos de les classes
treballadores, intent, que tindrà en els Comitès Locals - com creiem que hem
demostrat àmpliament en els tres casos que hem exposat- un dels seus pilars
fonamentals .
També cal retenir, que quan la
Generalitat, com a representació del poder governamental burgés a Catalunya, inicií
decidida i obertament el seu redreçament, trobarà precisament en els Comitès
Locals, un dels obstacles mes
importants, a partir de l'octubre del 1936, amb la captació de la CNT i de la
FAI -el POUM mai s'havia negat a reconèixer
l'efectivitat de l’ intervenció obrera
en el govern burgés- a l’ òrbita
governamental.
Nomes la correcta interpretació de la
interdependència de tots aquests elements, pot permetre’ns dibuixar la situació
de Catalunya en els primers mesos de guerra, o sigui, des de l' inici del període
constructiu de la revolució -moment del sorgiment de les institucions
revolucionàries, Comitès Locals, Milícies Antifeixistes, Col·lectivitzacions,
etc.- a la progressiva recuperació de l'aparell de dominació republicano
-burguesa, la Generalitat, que culminà, després dels tràgics esdeveniments de
la primera setmana del maig del 37 a Barcelona.
Com sempre espero que us sigui útil i interessant.
Com sempre espero que us sigui útil i interessant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada